چاپ فلکس چیست ؟ تفاوت فلکس و بنر

در این مقاله قصد داریم به سوال چاپ فلکس چیست ؟ یکبار برای همیشه پاسخ دهیم . در ادامه با ما سیناطرح همراه باشید :

چاپ فضای خارجی یا همان چاپ لارج فرمت بیشتر برای تبلیغات محیطی در فضای باز کاربرد دارد. تغییرات دما، تابش نورخورشید، قابلیت دید از فواصل دور و … از ویژگی های چاپ در فضای خارجی است که می بایست رعایت شود. مرکب و مواد مصرفی آن در برابر تابش پرتو فرابنفش خورشید، رطوبت و دیگر عوامل خارجی مقاوم بوده، بنابراین می بایست از استحکام و ثبات بیشتری برخوردار باشد. این نوع چاپ در مواردی مثل تابلوهای چاپی سر در مغازه ها، تابلوهای چاپی سر در پاساژها، بیلبوردهای تبلیغاتی و… کاربرد دارد. حداکثر عرض قابل چاپ برای این نوع چاپ ۵ متر و طول آن نامحدود می باشد. از مزایای این نوع چاپ می توان به قیمت تمام شده پایین آن اشاره کرد. بنابراین برای چاپ این محصولات لازم است از پارچه پلاستیکی و جوهرمقاوم در مقابل آب استفاده شود.

اما چاپ فلکس چیست؟

فلکس متریالی پرکاربرد در محیط‌های داخلی و خارجی با جنسی از PVC است. این متریال دارای انعطاف پذیری بالا و قابلیت عبور نور از خود است و معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شود که منبع نور در پشت چاپ قرار می‌گیرد. فلکسی جنس متریال تابلوهای فلکس است. تابلو فلکس می‌تواند جایگزینی شایسته برای تابلوهای قاب پلاستیک باشد. از آنجایی که تابلو فلکس نورانی است و رویه فلکسی آن به‌راحتی قابل تعویض بوده و در برابر عوامل محیطی مانند سرما و گرما مقاوم است همچنین به علت سبک و ارزان قیمت بودن آن در ایران از حدود سال ۱۳۷۵ در تبلیغات فضای بیرونی (outdoor) و نیز فضای درونی (indoor) چاپ فلکسی به‌عنوان تابلو سر درب مغـازه‌ها و شرکت‌ها، تابلو فروشگاه‌ها و در تبلیغات محیطی، بیلبوردها و فضاهای نمایشگاهی کاربرد دارد. این مدیا به دلیل نورپردازی و جلوه‌های بصری متنوع و زیبا، مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است.

چاپ فلکس با چاپ بنر چه تفاوتی دارد ؟ 

تفاوت چاپ فلکس با بنر در قابلیت فلکس برای عبور نور از خود است اما بنر دارای این قابلیت نیست و برای بهتر دیده شدن در شب یا محیط‌های تاریک نور از جلو توسط پروژکتور به آن تابیده می‌شود و مناسب تابلوهایی است که نیازی ندارد تا نور از پشت به آن تابیده شود. فلکس برخلاف بنر که بهره‌مند از نورهای طبیعی و مصنوعی محیطی است، (به‌ غیر از فلکس بدون نور) از نور از پشت بک لایت (backlight) انواع لامپ‌ها بهره می‌گیرد. تفاوت بعدی در نوع چاپ فلکس است که به علت لامپ‌هایی که در تابلو فلکس قرار دارد نسبت به بنر تیره تر چاپ می‌شود.

ویژگی نور از پشت فلکس باعث کاربرد عمده فلکس در فضاهای تاریک و شب‌ها، در عین کاربرد در فضاهای روشن و نور روز و فضاهای بسته نمایشگاهی، می‌شود.

چاپ فلکس در انس ۱۸ و ۲۰ و در عرض های ۸۵ سانتی متر تا ۳۲۰ سانتی متر و ۳۲۰ تا ۵۰۰ سانتی متر می‌باشد. به عرض ۳۲۰ تا ۵۰۰ سانتی متر فلکس عرض بالا گفته می‌شود. متریال فلکس در دو نوع تراکم ۵۰۰*۵۰۰ (تراکم معمولی) و ۱۰۰۰*۵۰۰ (تراکم بالا، برای کاربری‌های طولانی‌مدت) موجود است. در طراحی برای چاپ فلکس بهتر است برای گرفتن نتیجه مطلوب و چاپ زیباتر از رنگ‌های تیره استفاده شود . تراکم (بافت)، تعداد تاروپودهای به‌کاررفته در یک مترمربع از فلکس است. انواع تراکم فلکس‌ها عبارت است از: ۳۰۰*۲۰۰، ۵۰۰*۳۰۰، ۵۰۰*۵۰۰، ۱۰۰۰*۵۰۰ و ۸۴۰*۸۴۰؛ که فلکس‌های ۵۰۰*۵۰۰، ۱۰۰۰*۵۰۰ و ۸۴۰*۸۴۰، به دلیل تراکم بالا، برای استفاده‌های طولانی‌مدت، تابلوی سردر، تبلیغات روی ساختمانها و … کاربرد دارد.

فلکس با انس ۲۰ دارای مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به فلکس با انس ۱۸ است و به علت استفاده از جوهرهای مرغوب در فضای باز و در مقابل عوامل محیطی ماندگاری رنگ زیادی دارد.

متریال فلکس چه انواعی دارد ؟

انواع متریال فلکس براساس عرف بازار و طراحان و چاپخانه داران بر اساس عرض و جنس عبارتند از :

  • عرض ۵ متر
  •  عرض ۳ متر
  •  فلکس بدون بافت

در طراحی برای چاپ فلکس بهتر است برای گرفتن نتیجه مطلوب و چاپ زیباتر از رنگ‌های تیره استفاده شود.

چاپ فلکس - چاپ فلکسی

چاپ فلکس – چاپ فلکسی

کاربردهای چاپ فلکس چیست ؟

  • کاربرد چاپ تابلو فلکس در فضاهای تاریک و شب‌ها، در عین کاربرد در فضاهای روشن و نور روز و فضاهای بسته نمایشگاهی
  • ساخت تابلو فلکسی مغازه برای سر درب مغـازه‌ها
  • چاپ تابلو فلکس در تبلیغات محیطی داخلی و خارجی، بیلبوردها و فضاهای نمایشگاهی، اعلان‌های چاپی درون‌شهری و …
  • ساخت تابلو فلکس تبلیغاتی در کسب و کارهای مختلف مانند شرکت‌ها، موسسه ها و انواع فروشگاه ها و …
  • چاپ عکس روی فلکس برای دکوراسیون و زیباسازی محیط منزل یا محل کار
  • استفاده از چاپ بنر فلکس در همایش‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و اجلاس های مختلف برای اطلاع رسانی و افزایش ارزش ویژه برند و یا استفاده برای فراخوانی محصولات جدید و تبلیغات هر چه موثرتر محصولات.

مزایای چاپ فلکس چیست ؟

  • مقرون به صرفه
  • چاپ در سایزهای مختلف و قابلیت گسترش در ابعاد بزرگ
  • سبک بودن
  • انعطاف پذیری بالا
  • قابلیت دیده شدن از فاصله دور
  • متنوع بودن از نظر ابعاد و تراکم
چاپ فلکس

چاپ فلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop By Department