توضیحات در مورد کارت ویزیت

کارت ویزیت، روشی موثر و کارآمد برای معرفی خود به جامعه محسوب می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به بسیاری از سوالات در مورد کارت ویزیت که در تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب کارت ویزیت دلخواه شما موثرند، پاسخ دهیم.

پوشش‌های فیزیکی مورد استفاده در کارت ویزیت

تعداد زیادی از کارت‌های ویزیت، بدون هیچ پوشش فیزیکی اضافی تهیه می‌شوند. اما شما می‌توانید از پوشش‌های ضد آب سلفون، لمینیت یا UV روی کارت ویزیت استفاده نمایید. هریک از این گزینه‌ها، سبب افزایش دوام کارت ویزیت شما خواهند شد اما طبعاً هزینه نهایی کار را نیز بالا خواهند برد.

پوشش سلفون، یک نوع روکش پلاستیکی بسیار نازک و نرم می‌باشد که به دو صورت مات و براق در دسترس می‌باشد. دستگاه‌های سلفون‌کشی (ویژه کار چاپ) نیز بر دو نوع هستند: چسبی و حرارتی.

دستگاه سلفون چسبی، با استفاده از لایه‌ی نازکی از چسب، پلاستیک سلفون را روی کار می‌چسباند و به دلیل اینکه این چسب، پایه آبی دارد، کار چاپ شده بسته به ضخامت آن، مقداری تاب بر‌می‌دارد. از این گذشته از آنجایی که روکش سلفون، به صورت رول روی ورق‌های شیت پوشش داده می‌شود، ورقه‌ها دور یکدیگر پیچانده می‌شوند و این خود نیز باعث تاب می‌شود. اما در نوع حرارتی، تاب بسیار کمتر دیده می‌شود. همچنین سلفون حرارتی بدون حباب و با ماندگاری بالا و اصطلاحاً پرتی کمتر انجام می‌گردد. یکی از مشکلاتی که در سلفون چسبی دیده می‌شود، نچسبیدن بخشی از کار روی برخی از کارهای چاپی است که میزان رنگ نسبتاً زیادی هم دارند. البته سلفون کارها می‌گویند این مربوط به پودر زدن چاپخانه روی کار، جهت پشت نزدن اوراق چاپ شده (انتقال رنگ اوراق به یکدیگر) می‌باشد. همچنین جنس کار و مرکب مصرفی هم دخیل می‌باشد. مبنای محاسبات هزینه سلفون بر تعداد اولیه 1000 عدد به بالا می‌باشد. یعنی کمتر از 1000 عدد را همان 1000 عدد (یک فرم) حساب می‌کنند. سلفون جهت حفاظت از اوراق چاپی و زیبایی بر روی آنها اعمال می‌شود و خاصیت تمیز کردن با دستمال خیس را نیز دارا می‌باشد. زیرا آب از پلاستیک نفوذ نمی‌کند. به خاطر داشته باشید که روی سلفون با خودکار یا مداد یا روان‌نویس و خودنویس نمی‌توان نوشت. برای نوشتن روی سلفون از ماژیک یا روان‌نویس مخصوص سی دی استفاده کنید.

برجسته‌ سازی روی محتوای کارت ویزیت

وابسته به بودجه شما، برجسته‌سازی، با اعمال فشار یا گرما به منظور ایجاد سطوح برجسته روی یک قطعه کاغذ انجام می‌گیرد. کار برجسته‌سازی، بطور کلی بدون اعمال هرگونه جوهر به بخش‌های برجسته کار انجام می‌شود. در کارت‌های ویزیت، معمولاً لوگو یا مثلاً آدرس سایت و آیتم‌های مهم دیگر، نسبت به سایر اطلاعات روی کارت ویزیت، به منظور جلب توجه مخاطب، برجسته می‌شوند.

برجسته‌ سازی روی محتوای کارت ویزیتبرجسته‌ سازی روی انواع کارت ویزیت

کارت‌های ویزیت دایکات (دارای برش ها و قالبهای خاص)

کارت‌های دایکات، از محبوبیت خاصی برخوردارند. برخی از این کارت‌ها، در ابعاد و شکل استاندارد بوده اما دارای گوشه‌های گرد می‌باشند و برخی دیگر دارای اشکال برش خورده در داخل کارت هستند.

کارت‌های ویزیت دایکاتبرخی دیگر از کارت‌های ویزیت دایکات، دارای شکل‌های کاملاً خاصی می‌باشند که معمولاً تداعی کننده لوگوی شرکت یا تم آن کمپانی می‌باشند. البته به خاطر داشته باشید که پیچیدگی زیاد در طرح کارت‌های ویزیت دایکات، می‌تواند منجر به کاهش استحکام فیزیکی و نیز دور شدن از هدف اصلی استفاده آن‌ها گردد.

کارت‌های ویزیت دایکات (دارای برش ها و قالبهای خاصکارت‌های ویزیت کوچکتر و نیز بزرگ‌تر از حد استاندارد، نیز تا حدودی مورد اقبال واقع شده‌اند. کارت‌های بزرگ‌تر از حد استاندارد، معمولاً در قلمرو کارت‌های سفارشی دایکات، قرار دارند. کارت‌های خارج از اندازه استاندارد همانند کارت‌های دایکات، می‌توانند در حوزه تجاری و نیز از جنبه رقابتی مورد توجه قرار گیرند.

کارت‌های ویزیت دارای برش ها و قالبهای خاصکارت‌های ویزیت تاشو نیز گزینه دیگری محسوب می‌شوند. این دو ویژگی تا شونده بودن، در کنار اندازه‌های غیر متعارف، می‌توانند ترکیبات متنوع و جذابی را سبب گردند.

کارت‌های ویزیت دارای برش های خاصگزینه مناسب در شکل تا زدن، اصولاً به شکل خود کارت بستگی دارد. در یک کارت ویزیت عمودی، احتمالاً شما می‌خواهید کارت را در امتداد عرض آن تا بزنید و در یک کارت ویزیت افقی، طبعاً کارت در امتداد طول خود، تا خواهد خورد. اما باز هم این امر بستگی به طرح کلی کارت دارد.

جنس و روکش کارت ویزیت

اکثر قریب به اتفاق کارت‌های ویزیت، روی کاغذ گلاسه چاپ می‌شوند. کاغذ‌های گلاسه دارای جرم یا گرماژ متفاوتی هستند؛ مثلا‍ کاغذ گلاسه 200 گرم و یا کاغذ گلاسه 300 گرم. یک گرماژ معین مثلاً 300 گرم، بدین معنا است که یک متر مربع از این نوع کاغذ، 300 گرم جرم دارد. به لحاظ ابعاد، در ایران دو نوع کاغذ گلاسه به ابعاد 70 × 100 و 60 × 90 سانتیمتر وجود دارد.

کارت‌های ویزیت، باید روی کاغذ گلاسه 300 گرم چاپ شوند. علاوه بر وزن کاغذ، شما باید روی مات بودن یا براق بودن کار هم تصمیم‌گیری نمایید. کاغذهای گلاسه دارای، انواع مات و براق هستند. در مورد رنگ، هر رنگ دلخواهی را می‌توانید هنگام چاپ روی کارت ویزیت ایجاد نمایید. بر اساس جنس کارت ویزیت، انواع کارت‌های ویزیت ذیل را می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم.

کارت ویزیت موضعی استخوانی

این نوع کارت ویزیت، در سه اندازه بزرگ (6×9 سانتیمتر) و ویزیتی (4.8×8.6 سانتیمتر) و مربعی (6×6 سانتی‌متر) تولید میشود. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این کارت به صورت دورگرد بوده و دارای ضخامتی بالاتر نسبت به کارت‌های معمولی است که همین امر به زیبایی آن می‌افزاید.

کارت ویزیت موضعی استخوانیروی این نوع کارت‌های ویزیت، می‌توان از پوشش موضعی استفاده نمود. پوشش یو وی موضعی، یک لایه برجسته و براق است که در قسمت‌های مشخصی از محتوای متنی یا تصویری کارت ویزیت قرار می‌گیرد. این لایه اضافی موجب می‌‌گردد که بخش‌هایی خاص از محتوای روی کارت، نسبت به بستر کارت، اختلاف سطح پیدا کنند که نه تنها آن را زیباتر نموده بلکه توجه مخاطب را به محتوای کارت افزایش می‌دهد. معمولاً قسمت‌های مهم اطلاعات روی کارت مثل لوگو، نام شرکت و نام شخص را (در هر دو طرف یا فقط یک طرف کارت) با یو وی موضعی، برجسته‌تر، براق‌تر و سایه روشن می‌نمایند.

برای خشک کردن رنگ‌های چاپ و پوشش یو وی، از اشعه فرابنفش که در طیف الکترومغناطیسی، دارای فرکانس بالا و طول موج کوتاهی بوده و لذا دارای انرژی و قدرت نفوذ زیادی است، استفاده می‌گردد.

کارت ویزیت لمینت مات و براق

مهم‌ترین ویژگی این نوع کارت ویزیت، استفاده از پوشش لمینیت در آن می‌باشد که به دو صورت مات و براق می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این نوع کارت، دارای سه اندازه بزرگ (6×9 سانتیمتر) و ویزیتی (4.8×8.6 سانتیمتر) و مربعی (6×6 سانتی‌متر) تولید میشود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، معمولاً این کارت به صورت دورگرد بوده و دارای ضخامت بالاتری نسبت به کارت‌های معمولی است که همین امر موجب زیبایی بیشتر این نوع کارت شده است.

کارت ویزیت لمینت مات و براقلازم به ذکر است که معمولاً در کارهای چاپی، از سه نوع پوشش حفاظتی مختلف استفاده می‌گردد:

1 – پوشش ورنی

2 – پوشش سلفون

3 – پوشش یو وی

که هر سه نوع پوشش‌های فوق، دارای دو شکل مات و براق هستند. و البته پوشش سلفون، رایج‌ترین نوع پوشش در کارت‌های ویزیت می‌باشد.

پوشش سلفون، یک نوع روکش پلاستیکی بسیار نازک و نرم می‌باشد. اما پوشش دیگری از جنس پلاستیک وجود دارد که طلق مانند است و از پوشش سلفون ضخیم‌تر است و از ان با عنوان لمینیت یاد می‌کنند. در این روش که بسیار سریع و مطمئن انجام می‌شود، روی دو طرف کارت ویزیت را با یک لایه طلق مانند، به نام لمینیت می‌پوشانند و به این شکل از کارت ویزیت، در برابر آسیب‌های فیزیکی و محیطی محافظت می‌نمایند. همچنین لمینیت، شدت رنگ‌ها و كنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می‌بخشد. درخشندگی در محتوای چاپ شده روی کارت، مبین كیفیت بالاتر آن می‌باشد. لمینیت مانع از چین و چروك، لك‌شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود در محیط، بر كار چاپ شده می‌شود.

کارت گلاسه با روکش یو وی

روکش یو وی را در قسمت کارت ویزیت موضعی استخوانی توضیح دادیم. در این کارت، یک روکش کامل یو وی، روی سطح کارت قرار می‌گیرد. این نوع کارت به عنوان یک کارت معمولی و مقرون به صرفه شناخته شده است.

کارت ویزیت گلاسه با روکش یو ویدر ضمن، سایز این نوع کارت ویزیت، 4.8 8.6 × سانتی‌متر می‌باشد.

کارت ویزیت سوسماری

مهم‌ترین و بارزترین مشخصه این کارت ویزیت، بافت‌دار بودن سطح فیزیکی آن است که بواسطه بافت زبر و سوزن سوزنی آن، به سوسماری معروف است. این کارت از نظر نوع بافت، شبیه به کارت‌های کتان می‌باشد، با این تفاوت که یک روکش پلاستیکی روی آن قرار دارد که موجب استقامت و ماندگاری و شفافیت بیشتر این نوع کارت نسبت به کارت‌های کتان می‌گردد.

کارت ویزیت سوسماریسایز این نوع کارت نیز 4.8 8.6 × سانتی‌متر می‌باشد.

کارت ویزیت کتان

کارت ویزیت کتان، خیلی مورد استقبال و توجه واقع شده است. علت علاقه‌مندی به این نوع کارت ویزیت، وجود بافت روی خود کاغذ آن است که به زیبایی کار می‌افزاید. در این نوع کارت‌های ویزیت، جنس کاغذ، مقوای کتان است که ذاتاً دارای بافت می‌باشد. اما کارت‌های ویزیت با طرح کتان هم در بازار وجود دارند که در آن‌ها از مقوای کارتی 300 گرمی استفاده می‌شود و توسط دستگاه‌های آج زن (امباس) روی سطح کاغذ را طرح دار نموده و روی آن چاپ می‌زنند که طبیعتاً از کیفیت و قیمت کمتری برخوردار می‌باشند.

کارت ویزیت کتانتوجه داشته باشید که در کارت‌های کتان، به علت وجود بافت روی کاغذ، رنگ‌ها روی کاغذ به خوبی نمی‌نشینند. به همین دلیل باید کارهایی را روی کاغذ کتان چاپ کنید که دارای زمینه‌های روشن و سفید هستند.

کارت ویزیت سلفون مات و براق

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع کارت دارای روکش سلفون مات و یا براق روی کاغذ گلاسه 300 گرم می‌باشد.

همانطور در بالا توضیح دادیم، سلفون، نوعی روکش پلاستیکی خیلی نازک است که پس از پایان کار چاپ، بر روی کار چاپ شده اضافه می‌گردد. دو نوع روکش سلفون وجود دارد: مات و براق.

کارت ویزیت سلفون مات و براقاین نوع کارت ویزیت، بر روی کاغذ گلاسه 300 گرم چاپ می‌شود. سپس بر روی آن، روکشی از سلفون مات یا براق قرار می‌گیرد که موجب استحکام بیشتر این کارت می‌شود.

سایز این نوع کارت،4.8 8.6 × سانتی‌متر می‌باشد و علاوه بر زیبایی، مقرون به صرفه نیز می‌باشد.

کارت موضعی سلفون: در این نوع از کارت‌های ویزیت، بر روی کاغذ گلاسه 300 گرمی، روکشی از سلفون مات قرار می‌گیرد. سایز این کارت نیز4.8 8.6 × سانتی‌متر می‌باشد.

کارت ویزیت موضعی سلفونعلت استفاده از واژه موضعی در این نوع کارت‌های ویزیت، امکان ایجاد یو وی موضعی در مکان‌های دلخواهی از کارت ویزیت می‌باشد. استفاده از یو وی موضعی، به زیبایی و جذابیت کارت (نسبت به کارت ویزیت سلفون مات) می‌افزاید.

بسترهای فیزیکی خاص برای کارت ویزیت

در حالیکه اغلب کارت‌های ویزیت، روی کاغذ چاپ می‌شوند، اخیراً در تمام دنیا، علاقه روزافزونی به تولید کارت ویزیت روی بسترهای غیرکاغذی مثل پلاستیک، چوب و حتی فلز ایجاد شده است. کارت ویزیت پلاستیکی، دارای انواع شفاف، کدر و مات می‌باشد و در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌گردند.

بسترهای فیزیکی خاص برای کارت ویزیتکارت ویزیت های خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop By Department