بودجه بندی در تبلیغات چیست ؟ (تبلیغات چیست؟ 3)

بودجه بندی در تبلیغات چیست ؟

یکی از تصمیمات مهم در مدیریت تبلیغات برند، تعیین بودجه و سرمایه ای است که برای تامین هزینه های لازم تخصیص داده می شود. هر تبلیغاتچی باید بداند که بودجه بندی در تبلیغات چیست .

اگرچه از نظر حسابداری در صورت های مالی مخارج تبلیغات به عنوان هزینه دیده می شود اما از نگاه بازاریابی، مخارج تبلیغات نوعی سرمایه گذاری است که به رشد و توسعه شرکت از طریق افزایش اقبال جامعه به محصولات و برند شرکت کمک می کند. برای تعیین بودجه تبلیغات چند روش قابل استفاده استفاده در زیر اشاره می شود.

  • در حد استطاعت
  • درصدی از تولید هر واحد محصول
  • روش درصدی از فروش
  • روش برابری با رقبا
  • روش هدف و انجام کار

توضیح روشهای بودجه بندی تبلیغات به صورت مفصل :

روش در حد استطاعت:

همانطور که از اسم این روش پیداست میزان بودجه اختصاصی برای تبلیغات به اندازه‌ای تعیین می‌شود که شرکت از نظر مالی توانایی پرداخت و تحمل آن را دارد. ساده ترین روش بودجه بندی کمپین تبلیغاتی حساب می‌شود اما بر میزان فروش تاثیر زیادی نمی‌گذارد و برای برنامه‌های بلند مدت چندان مناسب نیست. با این حال برای شرکت‌هایی که از نظر مالی در مضیقه هستند و به تبلیغات نیاز دارند روشی اجتناب ناپذیر است.

روش درصدی از فروش:

روشی متداول است که این روزها بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این روش شرکت‌ها درصدی از فروش حال حاضر یا پیش بینی خود از فروش شرکت را بعنوان بودجه‌ی تبلیغات در نظر می‌گیرند. این روش باعث ایجاد نوعی تعامل و رابطه‌ای منطقی بین بودجه کمپین تبلیغاتی، قیمت فروش و سود برقرار می‌کند که میزان این رابطه را توانایی مالی شرکت تعیین خواهد کرد. تنها مشکل در این روش عدم انعطاف پذیری آن است چرا که بودجه بر اساس نقدینگی تعیین می‌شود و شرکتی که با کاهش فروش مواجه شده و می‌خواهد از تبلیغات به عنوان نیروی محرک استفاده کند دچار مشکل می‌شود.

روش برابری با رقبا:

یکی از منطقی ترین راه‌ها برای تعیین بودجه نگاه کردن به رقباست. اگر شرکت رقیب شما که نسبتا سهمش از بازار هم نزدیک به سهم شما باشد برای یک کمپین تبلیغاتی ۱ میلیارد تومان بودجه کنار هزینه کرده باشد و نتایج خاصی بدست آورده باشد احتمالا شما هم با همان مقدار هزینه می‌توانید به نتایج مشابه دست یابید. کاملا مشخص است این روش محافظه کارانه می‌باشد و به دستاورد شگرفی نمی‌انجامد اما مزیت این را دارد که به یک حداقل مزیتی برسید آن هم عقب نیفتادن در کورس رقابت است.

مبنای یک تبلیغ مشخص:

روشی با محدودیت‌ها خاص خودش است که به نتایج کار و خروجی‌ها مرتبط نیست و یک شرکت صرفا احساس می‌کند به تبلیغات نیاز دارد و باید برای آن هزینه کند. در این روش هزینه‌ی انجام یک نوع تبلیغ خاص مبنای تعیین بودجه کمپین تبلیغاتی قرار می‌گیرد و انعطاف زیادی وجود ندارد.

مبنای واحدهای محصول:

اگر محصولات شرکت شامل بخش‌های مختلف و جزا باشد می‌توان بر اساس هر بخش و بزرگی آن اقدام به تعیین بودجه کمپین تبلیغاتی کرد. به این صورت که در این روش با تعیین هزینه‌های تولید و میزان تولید هر نوع محصول به صورت متناسب بودجه تبلیغاتی برای هر بخش تعیین کرد. این روش تنها زمانی مفید خواهد بود که تبلیغات برای هر بخش و هرنوع محصول مورد نیاز و منطقی باشد.

روش هدف و انجام کار:

استراتژی این روش نسبت به روش‌های دیگر پخته تر است و برای انجام آن باید به صورت مرحله به مرحله برنامه ریزی و اقدام کرد. ابتدا اهدافی تعیین می‌شوند و سپس ابزارها و روش‌های رسیدن به آن اهداف معین می‌شوند که بایستی در مورد هزینه‌ی هر یک از ابزارها و میزان سودآوری شان تحقیق کرد و سپس دست به بودجه بندی زد. بودجه‌ی کمپین تبلیغاتی از جمع کل این هزینه‌ها به دست می‌آید.

عوامل موثر در بودجه بندی تبلیغات چیست ؟

  • مرحله ای از عمر که کالا در آن قرار دارد
  • سهم بازار کالا و پایگاه مصرف کننده
  • میزان رقابت و شلوغی بازار
  • فراوانی تبلیغات
  • جانشین پذیری کالا
  • خصوصیات سازمانی

 

 

 

 

بودجه بندی در تبلیغات

بودجه بندی در تبلیغات

در سینا طرح میتوانید انواع خدمات چاپ کارت ویزیت ، هدایای تبلیغاتی ، جاپ افست ، چاپ دیجیتال ، چاپ ریسو ، طراحی گرافیکی ، تبلیغات انتخاباتی و … را تهیه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop By Department